Recenze Škola dobra a zla

Škola dobra a zla (The School for Good and Evil)
Soman Chainani
Překlad:
Magdaléna Stárková
Anotace:
 Sophie se celý svůj život nemohla dočkat toho, až ji unesou… Takhle začíná knížka Škola dobra a zla. Sophie pochází z města, ze kterého se pravidelně jednou za čtyři roky ztrácí dvě děti. Všeobecně se tvrdí, že je unáší tajemný profesor ze Školy dobra a zla a že na té škole pak studují. Vybírá vždycky jedno nejhezčí a nejhodnější děvče (nebo chlapce) a pak jeho naprostý protiklad. Jedno dítě je předurčeno stát se kladnou pohádkovou postavou a druhé zápornou. Několik let nato, co se děti ztratí, je obyvatelé města nacházejí v ilustracích knih, které se záhadně objevují v místním knihkupectví. Všem dětem tajemný profesor nahání strach a nepřejí si, aby je unesl. Jedinou výjimkou je Sophie – ta se už nemůže dočkat, až z města zmizí…
Vazba:
vázaná s přebalem
Počet stran: 416
Rok vydání: 2014
Nakladatelství: CooBoo
Každé čtyři roky se z městečka uprostřed ničeho ztratí dvě děti. Nejdříve nikdo nevěděl kam se vlastně ztrácejí, později se zjistilo, že se vždy pár let po únosu objeví v pohádkových knihách. Ale má to jeden háček, jedno se totiž vždy stalo zápornou postavou a druhé kladnou. Když tentokrát nastane čas Školníka, neboli bytosti, která děti unáší, každý rodič se snaží zabarikádovat své děti v domě a sami před nimi hlídkují. Většina dětí se snaží schovat a být neutrální - ani zlé, ani hodné. Až na Sophii, dívku přesvědčenou, že letos bude unesena do Školy dobra, vždyť jak by také nemohla být, když se na to již tolik let připravuje?

Dokonce se kvůli tomu začala kamarádit se stejně starou dívkou Agátou, se kterou se nikdo kromě ní nebaví. Postupně si ale začíná uvědomovat, že už to nedělá jen kvůli tomu, aby si ji školník vybral, ale že se z toho začíná opravdu formovat ...budeme tomu říkat kamarádství. Sophie není nijak překvapená, že Školník unese i Agátu, protože podle ní se dívka, která žije blízko hřbitova, skoro nikdy nevychází z domu a nezáří krásou, skvěle hodí do Školy zla. Ale to hlavní překvapení na ni teprve čeká. Jak jí to ve škole půjde? :)

Nic není protivnějšího než záporná postava, myslejíc si o sobě bůhvíjak není skvělá! Řekla bych, že to byl autorův záměr, aby Sophie všem lezla na nervy, ale tahle holka pro mě byla větší ..osina ve vyvítečem. Horší než třeba taková Umbrigeová. Teď se mnou určitě spoustu z vás nebude souhlasit, každý to má samozřejmě jinak, ale tuhle malou ježibabu jsem prostě nemohla vystát. Pokaždé když promluvila, pokaždé, když někoho zradila, pokaždé když si myslela jak je strašně krásná a hlavně pokaždé, když si myslela, že je DOBRÁ. Jestli ona je dobrá, tak já jsem asi duhový jednorožec! A víte co je na tom nejhorší? Takový trochu spoiler nespoiler: Že když byla fakt zlá, jakože si to konečně uvědomovala, tak už mi to tak nevadilo :D
Prostě takovou postavu už nechci nikdy vidět :D Ale to bude celkem těžké když konec této knížky byl tak ...úžasný a zároveň hrozný! Takže si druhý díl rozhodně musím přečíst. A mám pocit, že přeskakovat části s ní asi nebudu moct.

Autor vás v celé knížce nutí si protiřečit. Na začátku je to celkem nudné, scény jsou poněkud zmatené, ale postupně to graduje až to vyvrcholí v úžasný příběh, o kterém už rozhodně nemůžete říct, že by byl nudný. Stejně tak je tam spoustu příjemných postav, ale potom je tam jedna (a více) která vám drásá nervy. A hlavně si celou dobu myslíte, že tak nějak víte jak to celé skončí a potom zjistíte, že jste byli úplně mimo. Ale jakože fakt úplně mimo.

Docela jsem váhala jestli chci číst nějakou pohádku, ale nakonec jsem udělala dobře, protože knížka byla velmi čtivá, rychle ubíhala až jsem ji nakonec přečetla během dvou dnů. Příběh doplňují krásné ilustrace od  Iacopa Bruna, které naleznete na začátku každé kapitoly. Kvůli Sophii, drásající mé nervy a trošku nudnému začátku ubírám půl hvězdičky. A s hodnocením 4.5 se s vámi loučím :)